Monday, March 5, 2012

Aku Baru Kenal Maathurat..


Assalamualaikum.

Maathurat pertama aku

MAATHURAT. Satu nama yang asing bagi aku sebelum aku menjejakkan kaki aku di menara gading ni. Kenapa?

Kerana sejak dari Sekolah Rendah Kebangsaan, Sekolah Rendah Agama, membawa ke Sekolah Menengah (Aku sekolah biasa sahaja, bukan berlatarbelakangkan sekolah agama.. =.=’) yang bersilih ganti dari masa ke masa itu, hanya Surah Yasiin yang menjadi ‘kebiasaan’ atau ‘kelaziman’ pada setiap hari jumaat dan di majlis doa-doa selamat. Tiada pun kedengaran perkataan ‘Maathurat’ di sepanjang tempoh persekolahanku. Rugi sungguh! Rugi! Padahal, Maathurat bagi aku merupakan sebuku doa yang sangat kuat makna disebaliknya. Mungkin aku yang silap kerana tak peka. Entahlah.

Disinilah silapnya bila institusi masyarakat hanya memandang Surah Yaasin hanya baik dibaca pada hari Jumaat sahaja, padahal lebih afdhal membaca Surah Al- Kahfi pada hari Jumaat dan amalkan membaca Surah Yaasin pada setiap hari. Wallahualam.

Bermula kemasukan aku ke CFS IIUM Julai 2007, aku mula kenal apa itu Maathurat. Bermula apabila aku dan semua pelajar dibekalkan dengan sebuah buku hijau cantik tertera nama Al- Maathurat semasa sesi Taaruf (orientasi) kami. Dan sekarang, buku ni still jadi one of my feveret books, without fail. Aku bersyukur berpeluang menjejakkan kaki aku di sebuah universiti yang mempunyai suasana pembelajaran yang dapat mengawal serba sedikit lincahku di pentas dunia liar ini. Alhamdulillah.



Dan aku lebih kenal akan buku doa yg ohsem ni bila di semester kedua di Main Campus, Gombak. Dalam Study Circle 2, instructor aku menentukan hafazan maathurat sebagai assessment aku, selain semua surah2 lazim. Mula2 kecut, tapi sekarang aku tahu assessment ni bukan sekadar projek untuk menentukan aku lulus, tapi sangat berguna untuk masa depan aku yang mungkin akan menjadi lebih ohsem dari sebelumnya! 

Maathurat merupakan sebuku doa indah yang jika ditadabbur maknanya dapat mencapai kedamaian serta merta. Aku cuba untuk istiqamah mengamalkan Maathurat ini. Hanya 9 minit diperlukan untuk setiap bacaan. Alhamdulillah kadang-kadang berhasil, tapi kadang-kadang, kesuntukan masa dan penyakit M datang menyerang. :)

Maathurat baik dibaca 2 kali dalam sehari, diamalkan setiap hari selepas solat Subuh dan selepas solat Asar. Dikatakan khasiat membaca Maathurat selepas Subuh ialah Allah akan memelihara kita dari Subuh hingga Asar, sama juga jika kita membaca Maathurat selepas Asar, Allah akan menjaga kita dari Asar sehingga menjelang Subuh keesokan harinya.

Aku betul2 dapat rasakan hari-hari aku yang berbeza bila aku membaca nya dan sebaliknya. Tak tahulah apa yg berbeza, tapi aku dapat merasakannya. Betul! Tak tipu! Korang cubalah amalkan eh.. Mulakan dengan baca sekali sekala dulu, lama2 konsistenkanlah.. InshaAllah anda akan rasa perubahannya.


Kelebihan membaca dan mengamalkan Maathurat : (Maklumat dari alam maya)

1. Tidak dihampiri syaitan
2. Rumah dan keluarganya terselemat dari perkara yang tidak diingini.
3. Allah mencukupkannya apa yang sangat diperlukan dari urusan dunia dan akhirat.
4. Orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga.
5. Selamat dari segala sesuatu.
6. Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya.
7. Allah berhak untuk meredhainya
8. Tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudarat ke atasnya.
9. Terhindar daripada syirik.
10. Selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun.
11. Dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang.
12. Berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat.
13. Sesiapa yang membaca di waktu pagi,akan dipelihara oleh allah hingga ke waktu petang. Dan sesiapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi.
14.Mengamalkannya umpama mengamalkan Sunnah Rasulullah dari sudut zikir dan berdoa, dan berbagai lagi kelebihan.


Buku lama.. Koyak dah.. Adess!



" Sesiapa yang suka Allah SWT mengabulkan doanya ketika dalam kesusahan maka hendaklah ia memperbanyakkan doa ketika berada dalam kesenangan. " 
(Al Tarmizi dari Abu Hurairah)

6 comments:

  1. cs pun ada install applikasi maathurat dalam hp.. :D

    ReplyDelete
  2. rsa tenang je bila dpt bca maathurat ni :)

    ReplyDelete
  3. sy pon sme ngan wanie,knal mathurat time form 2, maksud ayat2 dia kuat...

    ReplyDelete
  4. nice entry! ramai lagi orang kat luar sana yang tak kenal ma'thurat. semoga lepas ni lagi ramai yang dapat rasa ke'best'an ma'thurat ni. :)

    ReplyDelete
  5. seriously? sya start kenal mathurat pun since f1,tu pun sebab sekolah buat program baca mathurat petang2 ikut batch :)

    ReplyDelete

Terima kasih tinggalkan komentar.. Moga kita semua sentiasa tergolong dalam golongan orang2 yang soleh lagi solehah..