Friday, March 9, 2012

Kopi Rangsang Rawatan Hepatitis C

Assalamualaikum..

Dulu banyak sumber-sumber yang menyenaraikan keburukan2 kopi kepada manusia. Tetapi itu semua sudah klishe'. Banyak kajian2 terbaru membongkarkan kelebihan-kelebihan biji kopi. Tapi semua benda secara lumrahnya mempunyai kelebihan-kelemahan tersendiri. Wallahualam. Allah sahaja yang Maha Mengetahui segala isi alam.

Kosmo 28 Oktober 2011: Kopi Rangsang Rawatan Hepatitis C

Pesakit Hepatitis C dengan masalah hati yang kronik mungkin mendapat manfaat dengan meminum kopi dalam tempoh rawatan. Demikian menurut kajian terbaru dlam jurnal rasmi Institut Persatuan Gastroenterological Amerika (AGA). 

Pesakit yang menerima rawatan penginterferon dan ribavirin tetapi meminum tiga atau lebih cawan kopi setiap hari adalah dua kali lebih berkemungkinan untuk sembuh berbanding mereka yang tidak berbuat demikian. 

"Pengambilan kopi memang dikaitkan dengan enzim hati yang rendah, merendahkan merebaknya penyakit hati dan mengurangkan risiko kanser hati," kata penulis utama kajian, Neal Freedman daripada Institut Kanser Nasional.




3 comments:

  1. Nice Entry

    jom jejak blog saya pulak http://blogbudaksengal.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. hmm..
    x minat minum kopi..
    sekadar nak tau..
    sebab apa kopi dan bukannye minuman lain? bahan kimia apa yg dalam kopi tu sampai mampu jadi penawar??

    ReplyDelete
  3. Menurut kajian berkenaan, kopi mengandungi enzim yang dapat mengurangkan risiko penyakit berkaitan hati.. Wallahualam.. Bukan Droppu yg buat kajian.. Hanya berkongsi ilmu :)

    ReplyDelete

Terima kasih tinggalkan komentar.. Moga kita semua sentiasa tergolong dalam golongan orang2 yang soleh lagi solehah..