Sunday, November 27, 2011

DRAMA2 'ISLAMIK ' MELAYU... 'ISLAMIK' KE?

Assalamualaikum..
Salam Maal Hijrah! Baca doa akhir dengan awal tahun tak tadi? Ngeh ~

Berbalik kepada tajuk.. Sejak dua menjak ni macam2 drama keluar, yg paling banyak of course la drama hantu yang melambak kan.. Uih.. media memang bawak pengaruh gila kuat kot di mata masyarakat. Diorang sedar tak hakikat tu rasa2 nya? 
Aku tahu at some point diorang sedar, tapi at the other point, balik2 keuntungan yakni duit, wang, harta, kekayaan tu lebih melambai2 (kot?) 

Sejak kebelakangan ni jugak aku respect kat mereka2 yang cuba untuk buat drama2 'Islamik' buat tatapan UMUM.. Umum di sini bagi aku bermaksud kanak2, dewasa, dah baligh, belum baligh, tahu hukum tuhan, x tahu hukum tuhan, jahil, alim, warak, kurang ilmu, org yang sedang mencari sinar, sekadar berhibur dan sebagainya.. (macam2 lagi lah..)

Dan aku sebenarnya tak suka nak guna perkataan 'Islamik', Tak tahulah... Sebab aku rasa ramai yang guna perkataan ni, tapi definisi kita masing2 berbeza2.. Tengok je la tudung atau fesyen 'Islamik' diorang sekarang ni.. Buat aku mengeluh dan dapat dosa kering mengutuk.. Astaghfirullah.. (Aku pun bukan bagus sangat taw). Aku rasa lebih baik guna perkataan macam 'ikut hukum tuhan' atau 'in line with islamic teaching' gitu?

Kawan2.. sanggul unta ni bukan 'islamik' ye.. lagi2 yang extension kat pasar malam tu.. Aku ingat kan, sebab aku takut aku sebagai masyarakat, juga pemakai, penjual, dan pembuat semua kena humban ke kolam neraka je nanti.

But the issue is? Betul ke drama  diorang ni betul2 nak ajar masyarakat UMUM tadi untuk belajar hal ehwal agama yang sepatutnya?
Aku jadi sakit hati tengok cerita2 yang sebenarnya banyak kepada nak memburukkan orang2 yang alim dan kebanyakannya akan di bandingkan dengan gaya hidup mereka2 yang 'normal' di luar sana. 
Normal di sini aku maksudkan mereka2 yang berkehidupan biasa yang mengambil ringan tentang solat dan penutupan aurat (baik lelaki atau perempuan ya!)  
p/s: aku memang suka tengok bola tapi mata saya sakit.. ouuhh.. :'( 
Dan bagi yang tidak tahu, solat dan menutup aurat adalah perkara WAJIB bagi Muslim, bukan PILIHAN ya..

Aduh banyak betul melencong2 tulisan aku ni.. Minta maaf lah ye.. Tu lah akibat banyak sangat perkataan dalam otak teman ni nak dihamborkan keluor (ayat perak bapak gue ni). 

OK, Korang tengok x cerita Oh Haramm cerekarama tv3 hari tu tak silap.. Pergh dah la kat luor tu dah di campur adukkan politik dengan agama, sampai ramai orang dah tak dapat beza antara dua.. Sekali dah sokong dacing biru, Tengok semua ustaz2 kat dunia ni EKSTREME dan TAKSUB semuanya. Pergh. Memang aku panas.  Nama Islam juga yang tercalar. Dan orang2 yang sokong bulan hijau tengok semua mereka2 dalam parti lawan tu macam kafir dah.. Aduss.. ni lagi mrosakkan akal fikiran masyarakat. Dan aku nak salah kan siapa? Ya, salah satu sebabnya aku tuding jari kat media.

Dalam cerita tu, kononnya watak utama yang aku lupa nama, tapi dimainkan oleh Akashah, digambarkan macam sungguh taksub dan 'mengharamkam' kebanyakan perbuatan orang2 kita yang rata2 nya ada betul nya juga.. Tapi aku paling tak suka ending dia, mesej dia yang aku dapat tangkap, 'Jangan terlmpau taksub dalam beragama' kononya.. Perghh panass.. Mungkin persepsi aku silap, bagitahu la ye..
Tapi bagi aku, cerita2 macam ni hanya akan merendahkan status Ustaz2 kat luar sana tu.. Kerja da'wah kearah kebaikan bukan senang woo.. Nak bawak balik mereka2 yang sesat kat luar sana mungkin matlamat diorang rasanya. 

Aku beranggapan ustaz2 ni taknak lah masyarakat sebangsa, seagama jauh tersasat (sasar + sesat) dan jatuh di kolam panas neraka kelak, tapi diorang nak tolong masyarakat kita sama2 main guli dalam taman syurga nan indah. Aduh! aku merepek lagi.

Mereka2 yang kat luar tu akan makin kurang kepercayaan di kalangan ustaz2 dan sudah pasti memberi kesan ke atas matlamat untuk menyebarkan ilmu agama kepada masyarakat. Dan impaknya? ya.. masyarakat ini sendiri yang akan terus jauh tersasat dalam arus kemodenan kini. 

Ada banyak juga cerita2 yang bagus, aku cuma tak berapa setuju dengan cerita2 yang seperti mencari kesalahan org2 alim ini. Memang betul diorang tak terlepas dari buat kesilapan, tapi bukan kah lebih baik menghasilkan cerita yang dapat menginsafkan dan menyebarkan ilmu islam yang sebenarnya kepada masyarakat. Wallahualam.


P/s: Aku tak tahu lah panjang berjela aku merepek kali ni. Ni rasional aku saja.. Beritahu saja kalau aku tersalah info atau tersilap pandang ya. Panjang juga mungkin sebab aku operational define kan satu2 perkataan dah macam buat research pulak. 

4 comments:

  1. ngeh3. same la aku pon ade tpikir pasal tu mase tgk ohh haram kat tv. tu pon aku tgk jap jeh, tak smpai 20 mnt pon. dah nampak ape mesej nye. ni name nye generalization, media ,oh media. ape kahh tak penah kene air panas. %^&&*

    ReplyDelete
  2. itu lah dia.. banyak lagi selain oh harammm ni. Tapi tu la, aku ni otak kalo x penting x dapat nk store sangat dalam kepala. x ingat tajuk pon! tapi bayang2 cerita tu ada..

    ReplyDelete
  3. peeewiitt...tu dia wani berapi...huhu

    ReplyDelete
  4. berapi? haha.. 2 lah, pedas sikit post kali ni.. sebab dah lama berjinak2 dengan blog kereta mayat kot? haha

    ReplyDelete

Terima kasih tinggalkan komentar.. Moga kita semua sentiasa tergolong dalam golongan orang2 yang soleh lagi solehah..